donderdag 3 april 2014

Lichaam en Geest zijn één

Scheiding van lichaam en geest bestaat alleen in onze gedachten; IK maak een onderscheid. Als ik je vraag om je lichaam aan te wijzen vind je dat waarschijnlijk makkelijk. Als ik je vraag om je geest aan te wijzen. Wat doe je dan? Veel mensen beginnen dan wat om zich heen te wijzen. Uiteindelijk kun je niet anders dan te wijzen naar datzelfde lichaam.
Het is als de voor- en achterzijde van een blaadje, of de linker -en rechterzijde van een potlood; ze zijn niet van elkaar te scheiden en het één kan niet zonder het ander bestaan. Je kunt ze ook niet uit elkaar rafelen. Toch denken we vaak dat dat kan.
We denken dat we denken met de geest, maar poepen en plassen doen we ook met de geest. En denken doen we met het lichaam (hersenen produceren gedachten). Misschien denk je wel, “IK denk’’, maar je zult merken dat ook als IK niet wil denken het denken gewoon doorgaat.
Lichaam en geest zijn maar woorden en de scheiding die we aanbrengen is kunstmatig. We kunnen ook andere woorden gebruiken; bijvoorbeeld ''energie''. ''Alles is energie'', of ''bewustzijn'', ''Alles is bewustzijn''. Wat dacht je van deze: ''alles is lichaam'', ''alles is één'', ''alles is veelheid'', ''alles is werkelijkheid''.
Op dezelfde manier brengen we ook een scheiding aan tussen zijn en niet-zijn. Geboorte is dan het begin van zijn (en het einde van niet-zijn) en dood is dan het einde van zijn (en het begin van niet zijn). Als je het bovenstaande begrijpt, dan begrijp je ook dat deze tegenstellingen niet waar zijn. Niet de werkelijkheid zijn.
Het doel van onze beoefening is om bovenstaande vertroebelde blik op de werkelijkheid te doorzien en los te laten en om met een heldere blik naar de werkelijkheid te kijken: ''ontwaken tot onze ware natuur.'' De werkelijkheid is niets anders dan onze ware natuur. Wij zijn onze ware natuur; Hoe zouden we iets anders kunnen zijn? Ik ben niet gescheiden van mijn ware natuur: de werkelijkheid. Alleen in mijn gedachten ben ik dat.

Onze ware natuur, de al-ene lichaam-geest, dat is onze belangrijkste leraar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten