vrijdag 30 januari 2015

Satipatthana Sutra

Bij deze een link naar de satipatthana sutra.
Deze sutra zou je kunnen zien als de bron voor de vipassana stroming binnen het Boedhhisme waar mindfulness-meditatie wordt beoefend, maar ook als de bron voor zazen, zoals we dat binnen de zen-school beoefenen.

Sati wordt vaak vertaald als 'mindfulness', maar betekent ook 'vergeten', 'stoppen' en 'aandacht geven aan een object.'

Upatthana betekent 'verblijfplaats', 'fundament', 'vestigingen', 'toepassing.'

De sutra wordt meestal de 'sutra over de vier fundamenten van mindfulness genoemd', maar zou ook 'de sutra over de vier verblijfplaatsen van stoppen' genoemd kunnen worden. Of, 'de sutra over de vier toepassingen van vergeten.'

Hoewel het woord 'vipassana' niet voorkomt in de sutra geef ik toch een vertaling, omdat deze sutra zo belangrijk is voor de vipassana stroming binnen het Boedhhisme. 
Vipassana betekent 'diep doordringen in (het object van meditatie) om het te (be)schouwen.'
Als we op die wijze mediteren dringen we door tot de ware aard der dingen.
Wat het oplevert? Vrijheid, vrede en vreugde!

De grens tussen degene die schouwt en datgene dat geschouwd wordt verdwijnt. 
Alleen als we doordringen in een object van meditatie en er één mee worden, kunnen we het begrijpen. Het is om deze reden dat de sutra zegt dat we ons bewust moeten zijn van het lichaam in het lichaam, de gevoelens in de gevoelens, de geest in de geest en de objecten van de geest in de objecten van de geest.

De vier fundamenten, verblijfplaatsen, of toepassingsgebieden van mindfulness die de Boeddha in deze sutra onderscheidt zijn:
1. het lichaam
2. de gevoelens
3. de geest
4. objecten van de geest.

Deze gebieden ga je (be)schouwen. Er staat niet dat je iets moet veranderen, of transformeren. Nee, je hoeft alleen maar (!) onder ogen te zien wat er werkelijk is: in het lichaam, in de gevoelens, in de geest en in de objecten van de geest.

De oefeningen die beschreven worden om het lichaam te (be)schouwen betreffen:

1. ademhaling
2. houdingen van het lichaam
3. activiteiten van het lichaam
4. delen van het lichaam
5. elementen waar het lichaam uit is opgebouwd
6. vergankelijkheid van het lichaam.

Ik beperk me hier tot de eerste oefeningen voor het schouwen van de ademhaling.

1. Als je inademt weet je 'ik adem in', als je uitademt weet je 'ik adem uit'.
Steeds keer je terug naar jezelf, naar het lichaam hier-en-nu, naar wat er nu gaande is. 
Deze simpele oefening is de eerste stap naar bevrijding en werkt al bevrijdend. Het met aandacht volgen van de ademhaling geeft (steeds meer) vrijheid van gedachten. En als de ademhaling rustiger wordt worden wij ook kalmer; dat geeft vrede.

2. Volg de ademhaling over de gehele lengte van de ademhaling (in het lichaam). Zonder iets te veranderen!

De ademhaling wordt vanzelf rustiger en harmonieuzer, als jij je er niet mee bemoeit. Dan wordt ook de geest kalmer. Ademhaling en geest worden één, als jij je er niet mee bemoeit. Dan is het nog maar een kleine stap voor lichaam en geest om één te worden. Zeker als het lichaam in een stabiele, rustige positie gebracht is. Zolang jij je er maar niet mee bemoeit!
Je hoeft je alleen maar te verheugen in dit wonderbaarlijke mooie leven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten