zaterdag 25 januari 2014

Ryokan - Liefdes gedichten

Liefdes gedichten
tussen Ryokan en Teishin
Ryokan (1758-1831) leefde een zeer eenvoudig en bescheiden leven. Hij trok zich na transmissie verkregen te hebben terug in het bos, als bedelmonnik. Was geliefd bij de dorpelingen. Hield van rijstwijn, dansen... en op achtenzestigjarige leeftijd werd hij nog verliefd. 

Was jij het werkelijk
Die ik zag,
Of is deze vreugde
Die ik nog steeds voel
Alleen maar een droom?
  Teishin

In deze droomwereld
Doezelen we
En praten over dromen
Droom, droom verder,
Zoveel als je wilt.
  Ryokan

Met jou hier
Zou ik kunnen blijven
Voor ontelbare dagen en tranen,
Stil als de heldere maan,
Waar we samen naar keken.
  Teishin

Als je hart
Onveranderd blijft,
Dan zullen we verbonden zijn,
Nauw als een eindeloze wijnrank
Voor eeuwen en eeuwen.
Ryokan

Nadat Teishin hem blijkbaar een tijdje niet bezocht had. Schreef hij:

Ben je me vergeten
Of de weg hierheen kwijt?
Nu wacht ik op je
De hele dag, elke dag.
Maar je verschijnt niet.
  Ryokan

De maan, daar ben ik zeker van,
Schijnt stralend
Hoog boven de bergen,
Maar donkere wolken
Verbergen de piek in duisternis.
  Teishin

Je moet opstijgen
boven de donkere wolken
die de bergtop bedekken.
Op welke andere manier zou je
ooit de schittering kunnen zien.
  Ryokan

Blijkbaar hebben ze elkaar toen ook weer een tijd niet gezien, maar toen Ryokan stierf was Teisshin aanwezig.

Op Ryokan´s sterfbed:

`Wanneer, wanneer?` Zuchtte ik.
Zij waar ik naar verlangde
Is eindelijk gekomen;
Nu, met haar,
Heb ik alles wat ik nodig heb.
  Ryokan

Tegen ons kloosterlingen wordt gezegd
“Overwin het domein
Van leven en dood.”
Toch kan ik niet het verdriet verdragen
Over ons afscheid.
  Teishin

Overal waar je kijkt
Rode bladeren,
dwarrelend.
Eén voor één,
Bovenkant en onderkant.
  Ryokan

Ryokan’s laatste woorden:

Mijn erfenis
Wat zal het zijn?
Bloemen in het voorjaar,
De koekoek in de zomer
En de rode esdoorn
Van de herfst…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten